Een custom 'big bore' kit voor een Alvis oldtimer

Analyse

Voor een klassieke Alvis Speed, een zeer exclusieve Engelse sportwagen van rond 1936 wilde Jos Moorman, eigenaar van restauratiebedrijf MOTO Classic uit Lobith, een “big bore” cilinderblok hebben gefreesd uit vol aluminium. De eigenaar van de auto wilde namelijk meer vermogen uit de motor halen, waardoor de cilinderinhoud van 3,5 liter naar 4,3 liter vergroot moest worden. 

Aanpak

  • Om dit te bereiken heeft MOTO Classic samen met Slagman het oorspronkelijke gietijzeren cilinderblok een redesign gegeven naar een aluminium versie met vergrootte boringen
  • Slagman heeft hier vervolgens een CAD/CAM model van gemaakt, en het cilinderblok op één van haar vijfassige CNC bewerkingsmachines compleet gefreesd met zeer nauwe toleranties. In het aluminium blok zijn vervolgens speciale cilindervoeringen gemonteerd
  • Vervolgens is er een nieuw gegoten cilinderkop van een 4,3 liter motorblok ingescand met behulp van onze GOM Triplescan 3D scanner, welke scan door onze engineers met behulp van Geomagic Design-X CAD-software bewerkt is om de cilinderkop passend te maken voor de big bore kit. De cilinderkop is daarna ook bij Slagman bewerkt

Resultaat

  • Een complete big bore kit die op het bestaande onderblok van de Alvis kon worden gebouwd en een flinke vermogensstijging opleverde (naar 160 pk en een koppel van bijna 400 Nm)
  • Wederom een sterk staaltje “smart-engineering” en hoogwaardige verspaning. Een goed voorbeeld waar een intensieve samenwerking met de klant toe kan leiden!

Terug naar overzicht